måndag 7 april 2014

Berlin

Jag var ju i Berlin i helgen med mitt jobb. Det var en resa som min avdelning hade vunnit så det var bara roligheter på schemat och inget jobb alls faktiskt! Vi fick flyg och hotell, men fick betala kringkostnaderna själva. Vi hade helt enkelt superkul och på två heldagar hann vi med massa kul saker! Åk till Berlin säger jag bara! Det finns massor att se och massa shopping och god mat och det är inte särskilt dyrt. Jag ska dit igen snart, det har jag bestämt! Men nu ska jag berätta lite om bilderna ni ser.
Ovan bild är tagen vid Checkpoint Charlie, jag står framför en bit av den forna muren, 1961-1989 spärrade den av Berlin i två delar. Jag var i Berlin 1990 också, men det är så länge sedan att jag knappt minns. Jag minns dock att eftersom muren hade fallit så nyligen så var utlänningar fortfarande tvungna att åka igenom vid Checkpoint Charlie för att komma mellan öst och väst. Det byggs fortfarande massor i Berlin och överallt är det rivningstomter där de krafsar och gräver samt bygger nytt. 
Vi bodde vid Bahnhof Zoo, ni vet den stationen som var med i filmen Barnen på Bahnhof Zoo. Det var rätt sunkigt kring stationen, men hotellet vi bodde på var fint, det hette Wyndham Excelsior. Man har väldigt nära till det stora butiksområdet där bl a KaDeWe och alla andra butiker finns.
 Jag delade rum med min kollega och vän Janet och titta vad fräscht vi bodde! Bra frukost var det också.
 Här sitter jag på restaurang The Bird med en vinkork som ser ut som en gigantisk öronpropp.
På The Bird äter man mest hamburgare i olika varianter. Med ett berg av pommes... tror jag åt upp ca 20% av potatisen... det var ett lite rockigt bullrigt ställe som tydligen är mycket inne just nu. Kanske inte riktigt värt att åka genom hela staden för att besöka det. Vi bodde rätt långt ifrån så det blev en rejäl taxiresa, tur det inte är så dyrt med taxi i Berlin och att vi var fyra som delade.
I Berlin kan man åka på Trabant-safari. Då åker tio Trabanter på rad. I övrigt så ser man inte så många Trabis på Berlins gator längre faktiskt. De är lite samlar-bilar numera och det finns även ett Trabantmuseum, det hann vi dock inte med.
Däremot hann vi med att äta en god lunch på torget utanför det stora varuhuset KaDeWe, mums! Varför äter man inte sån här lunch varje dag?
Vi hann även titta runt på den gigantiska matavdelningen på KaDeWe, tror de hade typ tio sånna här chokladdiskar och massa annat gott att sälja.
På översta plan i varuhuset finns det restaurang och fik. Jag och Janet delade på en sån här tårtbit och den var mycket god! Det roliga var att när vi var på väg hem till hotellet den kvällen så kom vi i samspråk med en ung tjej. Det visade sig att hon jobbade på KaDeWe och hon hade gjort just vår tårtbit då hon jobbade som konditor där. Var inte det ett otroligt sammanträffande?
Lite bubbel på rummet innan middagen andra dagen, gött gött! Får ta en vit vecka nu för det blev lite väl mycket vin den här helgen som ni ser. Men är det semester så är det!
Andra kvällen var på en restaurang som heter Lutter & Wegner vid Potzdammer Platz. Det är en kedja och de har fem restauranger i Berlin. Vi var såklart inbokade på en annan av deras restauranger och åkte därför fel, men de lyckades fixa bord till oss ändå. Mycket bra service för vi var 14 tjejer och det var lördagkväll.
På Lutter & Wegner äter man schnitzlar stora som dasslock. Trodde inte mina ögon när jag fick in den här, den tog ju upp hela tallriken. Trodde först att min chef och jag skulle dela, men det ställdes fram en lika stor schnitzel till henne... God potatissallad och en fantastisk hollandaise-sås serverades till och gott vin. Vår unge söte servitör flörtade med oss alla fjorton tjejer (i varierande åldrar) och menade på att det absolut inte gjorde något om vi följde med honom hem för våra karlar var ju kvar hemma i Sverige, haha.

Vad gjorde vi mer då. Jo vi åkte turistbuss hop-on-hop-off genom staden, gick på ett jättestort köpcenter vid Alexanderplatz, drack rosa bubbel på det torget också. Vi var även på Checkpoint Charlie Mauermuseum som handlar uteslutande om muren och alla de människor som drabbades och hur uppfinningsrika de var för att kunna fly över till väst. Mycket intressant. Man har ju läst så mycket om andra världskriget, förintelsen och så men inte lika mycket om muren. Tänk att ligga dubbelvikt i en bensintank och inte veta om eller när man får komma ut. 

Jag lovar visa mina små inköp snart också!

7 kommentarer:

Kerstin sa...

Vilken härlig resa! KaDeWes matavdelning är verkligen trevlig! och sminkavdelningen också :)

Jag blir så galet ressugen! Jag får väl försöka uppleva pendlingen till jobbet imorgon som en spännande resa eller nått... ;)

Ninni sa...

Haha, man får se det positiva i vardagen.

Lotta L sa...

Kul att se och läsa om hur ni hade det!
Ser fram emot att kolla in dina köp! - nyfiken -

Minerva sa...

Gud va kul och härligt ni har haft det!

Ninni sa...

Ja, det var fantastiskt! Lovar visa vad jag köpt.

Lackert sa...

Låter som en härlig helg. Alltså den där choklad disken ser farlig ut, mums :)

Ninni sa...

Ja, och det var inte den enda chokladdisken de hade, de hade så mycket choklad att det hade räckt till hela Sveriges befolkning...