torsdag 28 januari 2016

AnneMarie Börlind ZZ Sensitive - utlåtande


Minns ni att jag skrivit tidigare om att jag testar en dagkräm och en ögonkräm från AnneMarie Börlind? Serien heter ZZ sensitive och vänder sig alltså till den känsliga huden.

Såhär skrev jag i mitt presentationsinlägg: 
ZZ Sensitive är en serie för känslig hy som ska balansera och normalisera. Produkterna innehåller PRE- och PRO-biotika från Golden Orchid (en orkidé) och antiagingfaktorer från bl a vit lupin som ska skapa balans i hudens yttersta mikrobiologiska skyddsbarriär. Detta ska stärka hudens immunförsvar och göra att känslig hy kan ta till sig aktiva ämnen som stärker, vårdar och ger antiaging-effekt. PRE- och PRO-biotikakomplexet är framställt av sockerarter från Yacôn-roten, rödbetor och majs samt mjölksyrabakterier. Produkterna ska ha en lätt och behaglig konsistens och är fria från parfym, konserveringsmedel och färgämnen.

När jag var på Daisy Beauty Expo tidigare i januari så hittade jag en monter med just detta märke. Det gjorde mig så himla glad eftersom jag verkligen gillar de här produkterna trots att jag inte ens har känslig hy. Jag måste bara berätta också att de som jobbar för märket är jättetrevliga! Jag fick med mig ytterligare tre produkter hem från ZZ-serien så idag tänkte jag berätta för er vad jag tycker om dessa nu när jag hunnit testa alla fem produkterna under en tid. Samtliga produkter i serien är oparfymerade och ekologiska.

Mild Cleansing Emulsion, (150ml/280:-) detta är en krämig och icke-löddrande rengöringslotion. Det känns verkligen att den är mild. Jag skulle inte säga att den tar bort ögonsminket totalt, jag får gå efter med en sminkremover. Men den är perfekt nu när vintern gör huden torr. Innehåller pre- och probiotika som ska reglera hudens naturliga skyddsflora.

Strengthening Facial Gel, (150ml/330:-), detta är lite överkurs. En tunnflytande gel som man lägger efter rengöring men innan serum och kräm, kallas ofta för essence och detta är stort i t ex Sydkorea. Den här produkten innehåller mycket fukt och känns skön på huden, lite svalkande. Man klappar försiktigt in den. Jag gillar den, men har inte alltid tiden för ett extra steg. Såklart kan man ersätta sitt serum med denna om man vill. Denna ska även regler hudens pH-värde.

Regenerative Day Cream, (50ml/500:-),  detta är en fyllig dagkräm som ger massa fukt, faktum är att det "fnas" jag haft på kinderna försvunnit i ett trollslag när jag använt denna. Den är superskön. Jag har varit i Stockholm en del på sistone och då har jag faktiskt struntat i att ta med nattkräm och använt dagkrämen även på natten för att banta packningen. Den innehåller inget solskydd, troligen för att känslig hy kan reagera på det. Jag är mycket förtjust i denna och gillar att den kommer i en pumpflaska.

Fortifying Night Cream, (50ml/330:-), till skillnad från dagkrämen så kommer denna i tub, jag tror det finns en nattkräm till som heter Regenerative som kanske kommer i pumpflaska. Denna är rätt så fet utan att vara kladdig, den är lite trög att smörja med men när man väl fördelat den över huden så sjunker den in rätt så fort.

Regenerating Eye Cream, (15ml/280:-),  rätt så tunn ögonkräm som återfuktar jättebra utan att på något sätt vara fet. För mig som har glasögon och dessutom rätt så fet hy kring ögonen passar denna perfekt! Mycket trevlig, men kan tänka mig att om man har väldigt torr hy kring ögonen så behöver man en något mer fyllig ögonkräm.

Totalt intryck: De här produkterna är perfekta för mig just nu när det är vinter. De är lite som att gosa in huden i bomull - mjukt och gott! Har ni lite torrare hy och dessutom är känsliga så skulle jag säga att ni måste springa och köpa dessa produkter bums! Mest gillar jag rengöringen, dagkrämen och ögonkrämen, de är favoriterna. Det enda jag kan invända mot är väl kanske att flera av produkterna kommer i glasflaskor och de är dels tunga att släpa på och så är jag livrädd att tappa dem i golvet. Jag skulle inte bära omkring på t ex rengöringen för den flaskan är ordentligt tung så när jag reser får någon annan rengöring följa med.

AnneMarie Börlinds produkter kan ni köpa i hälsokostbutiker, hos Life, hos hudterapeuter samt på olika websidor.

#dbexpo16 #annemarieborlind

Inga kommentarer: