onsdag 13 januari 2016

Daisy Beauty Expo 2016 - bästa skönhetsdagen på hela året

Det har nog inte undgått någon skönhetsintresserad att Sveriges enda renodlade skönhetstidning, Daisy Beauty, ordnade mässa i helgen för bloggare och journalister. Detta var andra året och jag hoppas såklart att det blir en tradition. Att få en heldag med skönhetsnörderi, urtrevliga människor och kul föreläsningar är ju få förunnat, vi var 95 inbjudna. Äntligen har jag funnit lite tid att skriva om detta, jag hade lätt kunnat tillbringa hela söndagen med detta, men umgänge med föräldrarna och hemresa från Stockholm åt upp tiden och sen var det bara att åka hem och börja jobba igen.

Jag gick på fyra föreläsningar. Jag hade gärna gått på alla, men tiden var knapp så jag hann med nöd och näppe med alla märkens montrar och fick stressa mig igenom vissa tyvärr (Maybelline, GHD och Akademikliniken - förlåt!). De föreläsningar jag gick på var:

  • Nyhetspresentation av L'Oreal, Maybelline och Garnier Response. Mycket kul där!
  • Eucerin, forskning och produktinformation
  • L'Oreal samhällsansvar gällande miljö och djurtester. Nej de testar inte på djur och ja, de försöker påverka kinesiska myndigheter att ändra sig och istället testa på annat sätt. 
  • Apoteket, här fick vi lyssna på underbara Pär Svahnberg som är apotekets chefskemist och otroligt duktig på att förklara det där med ingredienser och doser. Han har humor och insikt. Sen fick vi även lära känna den nya anti-age-hudvårdsserien från Apoliva. Den återkommer jag såklart till då jag fick med fyra produkter hem.

Det var lätt att glömma att fota och jag trodde att jag hade många fler bilder på montrarna än vad jag hade. Här ser ni OPI's nya kollektion New Orleans med tolv lack som jag fick med mig. Den kommer självklart i ett eget inlägg.

Diors vårkollektion är söt som socker, jag hade gärna satt klorna i flera av produkterna även om pasteller kanske inte riktigt är min grej. Jag fick med mig prov på deras nya foundation som heter Diorskin forever samt nya doften Poison Girl i urläcker necessär. Sen fick jag en concealer som verkar mycket spännande, den ska jag testa noga och skriva om!
Bare Minerals lanserar ny concealer, Bareskin. Provade den på handen och den är tunn och täckte superfint. Dock tror jag inte prover hade kommit ännu i någon större skala så vi får vänta lite på den.

Jag tänker göra lite som Kicki Norman brukar göra efter ett pressevent med bäst och sämst.

Bästa montern: Ja, förutom att hela dagen var bäst så har jag två favoriter. Den ena var AnneMarie Börlinds monter, de är otrolig gulliga där och har väldigt sköna produkter. Sen är jag väldigt förtjust i Benjamin på Gilda Cosmetics, otroligt trevlig och kunnig är han. Dessutom är han killen med de magiska händerna, det vet jag för jag fick en behandling av honom på Hud & Hår-mässan i höstas, jag svävade därifrån.

Sämsta montern: Max Factor, Jag gick förbi där flera gånger och försökte få kontakt. Men de hade fullt upp internt med att sminka kändisar (Bianca Wahlgren och Sigrid Åhs) och fota sig själva i olika vinklar. Jag fick aldrig någon klarhet i vad de presenterade förutom en glasögonkollektion som låg framme. Jag provade ett par av glasögonen lite på måfå och alla var för små för mitt breda huvud.

Mest kreativa: Björn Axén, de gjorde flätfrisyrer som inte var av denna värld.

Mest spännande produkt: En hårborste med batterier från Bosch. Den ska eliminera frizz. Jag är även mycket intresserad av ett ögonfransserum från Combinal och en hårprodukt från GHD som ska "laga" trasiga toppar under en begränsad period. Lovar skriva om dessa när jag testat.

Vackraste montern: Här fanns det två rum som var otroligt fina, dels var det L'Oreal-rummet som ni ser på översta bilden. Allra finast hade dock Mette Cosmetics gjort som ni ser på bilden nedan, där fick jag vårkänslor. Det var lite som en sagovärld. De har bl a Art Deco, Nimue och Kalahari i sin portfölj. I det rummet fick man dessutom plocka ihop sin egen ögonskuggpalett från Art Deco - så himla kul! Lovar visa snart!
Jag hade så kul hela dagen och arrangemanget var fantastiskt! Kicki och hennes medarbetare vet verkligen hur man ordnar evenemang. Både utställare och bloggare i skönhetsbranschen är så himla gulliga och alla pratar med alla. Nu har jag arbetsmaterial hela våren och massa kul saker att testa. Det ska bli så kul att få berätta för er om alla nyheter så håll utkik här i bloggen!

5 kommentarer:

Lotta L sa...

Vilken härlig dag med massa kul!
Jag är nyfiken på allting! Väldigt nyfiken på Apotekets nya hudvård, så jag ser fram emot info om den! (Vet att det tar tid att testa, och vill inte du ska känna nån stress med det. Men iallafall, nyfiken är jag, den låter helt klart intressant!)

MJ sa...

Gillar "bäst och sämst"-konceptet du använt dig av, först och främst eftersom Kicki själv använder sig av det. Sällan man hör någon skriva något negativt eller ifrågasättande om Daisy Beautys event vilket enligt mig ger samma vibbar som en bloggare som enbart skriver positiva recensioner och känns "köpt". Ingen är felfri, inte heller Daisy Beauty med tillhörande event (även om de kanske inte är långt ifrån, vad vet jag som aldrig varit på ett event utan bara läst om dem?) och därför känns det som att många bloggare inte vågar/får skriva det de tycker av rädsla för att inte bli inbjudna i framtiden. Nu var det ju de i montern som betedde sig avigt och inte Kicki/Daisy Beauty vilket jag är fullt medveten om men jag tänker på event generellt sett med deltagare, utställare, stämning, föredrag etc. Lite tankar från en bloggläsare såhär på kvällskvisten...

Ninni sa...

Lotta, ja det var så himla kul.
MJ, självklart ska man vara kritisk. Om allt är bra har jag inga problem att skriva det, men om jag blir ignorerad så kanske det märket vill veta det till nästa gång så de kan ändra sig. Man ska inte fara med skitsnack, men att vara ärlig känns självklart. :-)

Minerva sa...

Intressant, håller med de föregående talarna!

Kerstin sa...

Vilken härlig dag! Kändes så trist att behöva tacka nej :(

Men kul att äntligen hinna skrolla ikapp lite här :)