fredag 4 juli 2014

Pantene Expert Collection Age Defy

För en tid sedan fick jag hem produkter från Pantenes Expert-serie för äldre hår. Jag presenterade produkterna här och hittar mer information om inköpsställen mm i det inlägget. Nu har jag hunnit testa produkterna och jag tänker sätta ett gemensamt betyg på dem eftersom jag använt dem tillsammans. 
Jag tycker detta är jättebra produkter. De doftar fräscht och är otroligt dryga, mitt hår mår alldeles utmärkt med dem. Speciellt schampoot är faktiskt krämigare än de flesta märken jag använt och jag gillar det jättemycket då det känns lyxigt. Jag har ju använt lite dyrare märken en längre tid såsom Kerastase och Redken och jag tycker att dessa lätt kan mäta sig med dem. Mitt hår var ju således lite bortskämt redan innan så jag kan inte säga att det förändrades särskilt under användningstiden. Håret blir mjukt och lättborstat.

Jag har dock några få invändningar mot Pantene-produkerna. Det första är att de är lite bökiga att skölja ur, speciellt inpackningen. Den får man verkligen använda sparsamt, men å andra sidan gör det ju att produkten är väldigt dryg och det är ju en positiv sak. Vi har rätt så mjukt vatten i Göteborg och det gör ju att man kan snåla med produkter såsom tvättmedel och duschprodukter. Den andra invändningen är löftena om att få håret att se yngre ut. Det tycker jag bara man kan göra genom att färga bort de grå, vilket jag redan gör. Mitt hår är i övrigt av bra kvalitet och åldrande brukar ju mest påverka färgen och även att man kanske blir lite tunnhårigare (finns en produkt för det som jag visar nedan dock). Där har jag såklart inte märkt någon skillnad med schampoo, balsam och inpackning så det känns lite onödigt av Pantene att påstå. Det är lite som när krämer lovar att trolla bort rynkor.

När jag hade använt inpackningen en tid så upptäckte jag att burken har snäpplock, det tycker jag är jättebra även om jag såklart hellre hade sett att produkten kom i en tub för bättre hygien och förvaring. Jag undrar dock om snäpplocket är rese-säkert, inte så kul att få necessären nedkladdad så jag tänker inte ta med denna burk när jag ska ut och åka.
I serien ingår även en vårdande produkt som ska ge tjockare hår. Jag har bara använt denna lite sporadiskt då jag har andra leave-in-produkter som jag testar just nu. Jag har ju redan tjockt hår så denna kändes lite onödig för min del. Men jag tänker låta min mamma prova denna flaska då hon har fått tunnare hår på sistone. Jag har därför inte lagt med den här produkten i betyget nedan. Om hon får bra resultat av denna så lovar jag skriva om den vid ett senare tillfälle.

Ninni ger betyget: 4 av 5 möjliga. Detta är prisvärda och jättebra produkter som lätt kan mäta sig med dyrare märken. Priserna ligger mellan 99-159:- och de finns att köpa på Halens.

Inga kommentarer: