torsdag 2 februari 2017

Lacqua - vattenbaserade nagellack

L.Y.X Cosmetics är ett svenskt märke. Jag stiftade första bekantskapen med dem på förra årets Daisy Beauty Expo då de lanserade sina gel-lack för hemanvändning med lampa (tillåtna i Sverige till skillnad från Depends lack). I år hade de med sig sina vattenbaserade nagellack för presentation. Dessa heter Lacqua och det uttalas lackua. Jag har testat nu och kan berätta för er om för- och nackdelarna med dessa.
Lacken finns att köpa på Åhléns, de har i nuläget ensamrätt. Man behöver ett kombinerat över/underlack (129:-) , ett färgat lack (129:-), ett putsblock (29:-) och en nagelborste (35:-). Den senare kan man ju skippa om man redan har en liknande hemma givetvis. Jag fick med mig ett par hem och har testat det röda lacket (Darling)  hittills, det täckte fint på två lager.

Såhär gör man:

  1. Börja med att putsa försiktigt med putsblocket tills naglarna är en smula matta. Var försiktig.  
  2. Borsta bort fildammet med nagelborsten och se till att inget fett finns på naglarna
  3. Lacka ett tunnt lager under/överlack
  4. Låt torka i några minuter, ju varmare händer du har ju fortare torkar det och det går bra att använda hårfön. Man kan ju lägga fingrarna på elementet eller hålla i en temugg...
  5. Applicera det färgade lacket i ett eller två lager och låt även detta torka ordentligt mellan varje applicering.
  6. Applicera över/underlack och låt torka
Vi fick veta att det beror på naglarnas kvalitet hur länge lacket håller, men mellan 5 dagar och tre veckor. Jag tänkte att tre veckor.... då får man en fin utväxt. Jag har nog aldrig varit med om att ett lack varit snyggt längre än en vecka pga att mina naglar växer rätt fort. Dock har jag dålig kvalitet på naglarna och de är tunna och skiviga pga är lat med nageloljor och tillskott.

Hur gick det nudå? Jo, appliceringen gick som en dans, mycket lättmålat. Nästa gång ska jag nog köra med fönen för torktiden var rätt så lång. Men sitter du framför teven så gör det kanske inte så mycket. Hållbarheten då? Två dagar efter applicering såg det ut som ovan - helt okej. När jag satt på bussen en morgon fyra dagar efter applicering så upptäckte jag plötsligt att vänster lillfingernagel var helt bar. Lacket hade trillat bort utan att jag märkt något, på långfingernageln på samma finger hade lacket lossnat till hälften så det var bara att dra bort. När jag kom fram till jobbet så drog jag loss lacket på resterande naglar. Det var väldigt enkelt och mina naglar har inte tagit skada såvitt jag kan se, något som jag var lite rädd för faktiskt.  Man bara petar upp lite i kanten och sen var det busenkelt att få bort lacket.  Ingen remover krävs alltså. Nagelolja går fint att använda i kombination med Lacqua, men inte innan lackning för då fäster inte lacket. Jag har även provat det blå lacket i serien och det var likadant där, det lacket satt i tre dagar och sedan ramlade det bort nästan totalt på en nagel. Jag ska be en väninna med bättre naglar att testa också.
Här ser ni lillfingernagelns lack som jag hittade på golvet i sovrummet samma kväll. Som en lösnagel.

Fördelar:

  • Lättapplicerat
  • Nästan doftfritt, om man sätter näsan till när man lackar så har det en supersvag gummidoft
  • Lätt att ta bort
  • Kombinerat under/överlack (spar pengar och plats)
  • Svenskt märke
  • Finns i många nyanser (tror det var 39 st)
  • Fin glans
  • Bra täckning på det röda lacket jag testade 
Nackdelar:
  • Tar lite tid att torka om man inte använder fön
  • Ramlar loss när man minst anar det, dock ej de första dagarna
  • Håller inte så länge på mig som utlovat, men har hört andra som fått längre hållbarhet
  • Finns bara på Åhléns
Är ni sugna på att testa Lacqua?

2 kommentarer:

Emma P sa...

Jag testade ett av lacken och på mig höll det utan problem i fem dagar, sen ville jag lacka om så då var det färdigtestat:)

Ninni sa...

Tror du har mycket bättre och hårdare naglar än jag, dock så gillar jag verkligen att man slipper remover när man ska ta bort. Det kändes heller inte som om naglarna tog stryk.