måndag 2 juni 2014

Parfymtest 1-7

Jag berättade ju för er häromdagen att jag tänkte testa de 14 olika parfymprover jag hade hemma. Nu har jag hunnit igenom sju av dem. Jag är en sån person som gillar lätta och fräscha dofter. Tunga, rökiga, myskiga saker göre sig icke besvär för jag får huvudvärk direkt då. Däremot har jag kommit på att jag gillar vissa dofter med lite mysk i bara de inte är för tunga och att mysken tar över. 

Detta är ett helt ovetenskapligt test som bara berättar vad just jag tycker om respektive doft med den infallsvinkeln och jag har inte ens brytt mig om sån finlir som toppnoter och basnoter och sånt. Julia som kan allt om dofter skulle väl svimma om hon såg detta eller så skulle hon få sig ett gott skratt, men det gör inget! :-)
1. Gucci Guilty
Doftnoter:  Mandarin, rosépeppar, syrén, geranium, amber (som tydligen inte är detsamma som kåda) samt patchouli. 
Min åsikt: Inte jättetung, men gillar inte då jag tycker den är oansenlig, kanske är det geranium i den som jag inte gillar? Brukar gilla syrén, men den känner jag inte. 
2. Gucci Guilty Intense (syster till nr 1 alltså)
Doftnoter:  Mandarin, rosépeppar, syrén, viol och heliotrop (vad är det?)
Min åsikt: Det ringde en varningsklocka när jag läste intense på röret. Denna är för tung för mig, jag känner ingen viol, men kanske lite syrén. Ger mig lite huvudvärk.
3. Giorgio Armani Acqua di Gioia
Doftnoter:  Krossade myntalöv, rosépeppar, pion, cederträ och brunt socker.
Min åsikt: Lätt fräsch doft som är svår att överdosera. Doftar nyduschat och jag gillar! Dock är den väldigt flyktig och sitter alltså inte så bra.
4. L de Lolita Lempicka Pacific Creation
Doftnoter:  Kanel, Pomerans, vanilj, blommor, mysk och trä.
Min åsikt: Otroligt söt och tung doft och jag känner kåda. Näe, denna var verkligen inget för mig, blä helt enkelt.
5. Clean Warm Cotton
Doftnoter: Citrus, syrén, jasmin, mysk och amber.
Min åsikt:  En av mina kollegor har denna och hon doftar otroligt gott och nyduschat! Jag blev därför lite sugen och köpte mig en liten miniflaska av den (6 ml) utan att veta att jag hade detta röret hemma. Nu när jag testat den ordentligt så inser jag att man verkligen inte får överdosera denna för då sitter den i näsan hela dagen. Men i pytteliten mängd är den underbar. En pyttedroppe räcker till både handleder och bakom öra.
6. Guerlain Idylle
Doftnoter: Liljekonvalj, pion, fresia och ros, vit mysk.
Min åsikt: Ger mig huvudvärk direkt, vet nte vad det är, kanske den vita mysken? Tvättade mig frenetiskt efter tio minuter för att bli av med denna tunga doft.
7. Juicy Couture
Doftnoter: Vattenmelon, mandarin, rosa passionsfrukt, ringblomma, gröna äpplen och krossade blad.
Min åsikt: Var helt säker på att jag inte skulle gilla denna för jag tänker bara på plyschdressar med tryck på rumpan. Men denna doft blev jag faktiskt riktigt förtjust i! Den är blommig och fruktig fast inte för tung. Blir faktiskt lite nyfiken på märkets andra dofter.

3 kommentarer:

Honi sa...

Jag bär faktiskt hellre herrversionen av Aqua Di Gioia (Aqua Di Gio är visst herr-varianten), den har samma fräscha nyduschade doft men känns lite mer krispig och citrusaktig. Dam-versionen är för söt tycker jag.

Ninni sa...

Spännande, jag noterar att jag ska prova den. : )

Lotta L sa...

Håller med om Warm Cotton, man behöver bara väldigt lite. Min favvis annars av Clean dofterna är Shower Fresh, bara älskar den!
Även om jag är som du, föredrar lätta fräscha dofter, vill jag ibland ha nåt annat. Så jag är fortfarande nyfiken på Idylle.
Roligt med så mycket prover! Bra att testa sådär!