tisdag 9 augusti 2016

Bag in box och hur man får krämer att räcka längre

Pumpflaskor är jättebra, de är smidiga och hygieniska. Dock så är de inte lika ekonomiska som burkar för om de inte är genomskinliga så ser man ju inte alltid om de är ordentligt slut innan man slänger dem. Man tror att innehållet är slut när det inte kommer mer ur pumpen.
Här är två exempel på en förpackningstyp som är rätt vanlig nuförtiden, detta är två av mina favoritprodukter från Comfort Zone och Anne-Marie Börlind som jag lyckades få att räcka längre. Det är som en bag in box. Jag trodde att pumpen tog produkt direkt från flaskan, men det sitter som en påse på insidan och när man tar ut den så finns det massor av produkt kvar som ni ser. Påsen fyller en funktion, den gör förpackningen lufttät och innehållet får en bättre hållbarhet så den är definitivt inte bara av ondo.  
Mitt tips är alltså att skruva av pumpen från flaskan när krämen verkar slut, sen kan man lätt massera ned innehållet så att pumpen når det. Alternativet är såklart att klippa upp påsen, men då behöver man en burk att lägga innehållet i och det är inte så hygieniskt längre. Har ni en vanlig tub så är det ju lätt att bara klippa upp den för att få ut det sista.

Hur gör ni, brukar ni "slakta" förpackningar för att få ut det sista?

2 kommentarer:

Lotta L sa...

Tack för tips! Hade ingen aning!
Jag knölar ihop tuber så mycket jag kan och sen slänger. Pumpflaskor har jag bara slängt. Ska prova göra så här nästa gång jag har en sådan förpackning!

Ninni sa...

Fiffigt va! 😀