fredag 7 september 2012

Det där med franska uttal...

Häromdagen satt jag och fikade med några kollegor på jobbet. Började prata med en kvinnlig kollega om uttal av ordet accessoar. Det ska tydligen uttalas axessoar. Bra att veta, för jag har alltid trott att det ska uttalas assessoar. Jag kan inte franska för jag läste tyska i skolan (vilket jag inte haft mycket nytta av alls) så alla tips är välkomna.

Nu läste jag precis att L'Occitane ska uttalas Loxitann. Visste ni det? Har ni fler exempel på saker som folk utan franskkunskaper ofta säger fel på? Hur uttalar ni t ex Yves Rocher och L'eau Ambrée? Det är fasen inte lätt att veta.

4 kommentarer:

Micce Mandell sa...

JAG TROR DU HAR MIN MANTEL.

// Micce Mandell

Lotta sa...

Hade ingen aning om accessoar utal! Eller Loccitan för den delen.
Till Yves Rocher säger jag "Yv Roche' " långt e på slutet. Har inte heller läst franska och är inte så bra på det där.
Ursäkta om jag stavat fel ovan, svåra ord!

Ninni sa...

Ja, visst är det svåra ord för en novis?

beautylana sa...

Clarins uttalas som "klaran" om jag förstår det rätt. L'occitane är nog svårare, men det lärde jag för länge sedan :-P