lördag 13 juli 2013

Mina puder och puderfoundations

Just nu är jag som brunast, jag blir nog inte brunare än såhär denna sommaren. Tre veckor i Spanien sätter sina spår även om man är flitig med solkrämerna. I år var det lite kyligt i början av vår vistelse, vilket gjorde att solen värmde gott. I vanliga fall brukar vi ju åka senare på sommaren och då är det nästan för varmt att vistas i solen. Jag bestämde mig för att gå igenom mina puder och puderfoundations för att se vilka färger som är för bleka för mig just nu och som jag kan lägga undan till hösten. 
Pudret från LA Colors är något för ljust för mig just nu och det gäller även löspudret från Oriflame. Man vill ju inte  se ut som om man har mjöl i ansiktet. Dock funkar båda dessa vår och höst när jag inte är som allra blekast. Ovan med lock på och nedan utan lock.


Glo Minerals foundation i fast form är tyärr för gul för mig och dessutom alldeles för ljus nu. NYX-burken är också en foundation i fast form, den är något mörkare, men jag tycker den ändå är lite för ljus i nuläget, den är mer rosatonad än Glo-foundationen och det funkar bättre för mig. Ovan med lock och nedan utan lock.

Sen har vi min samling med solpuder. Apoliva och Kron, båda är toppen nu på sommaren, men man får inte överdosera för då ser man smutsig ut. Maderas-pudret har jag bara använt någon enstaka gång, köpte det i Spanien förra sommaren tror jag. Det doftar som gammaldags puder gjorde, lite väl mycket parfym där.  Ovan med lock och nedan utan lock som sagt.

Sen har vi de traditionella Mineralpudren i lös form. Från vänster är det Estée Lauder, tyvärr kommer jag inte så bra överens med det. Bökig dosa och färgen är lite för orange för mig. Nästa dosa kommer från Everyday Minerals och är nog min favorit bland alla mineralfoundations, den är billig och ger min hud en perfekt matt yta, slår alla andra dyrare mineralfoundations på fingrarna. Min färg är Medium Beige och den funkar fint för mig alla årstider utom just nu när jag är brun. Nästa dosa är Bare Minerals klassiska foundation, den gillar jag nästan lika mycket som Everyday Minerals, men den är dyrare. Även här heter min färg Medium Beige. Sen har vi dosan till höger, den kommer från Youngblood, nyansen heter Neutral och liknar i färgen både EM's och BM's. Men skillnaden är att denna framhäver varje por hos mig och det avskyr jag. Jag ser inte klok ut. Näe, den här får jag nog donera till någon som gillar den bättre. Synd.

Sen har vi de här godbitarna från Bare Minerals READY-serie. det är deras foundation med spf20 och  Touch up veil som är ett puder. Jag trodde faktiskt inte att jag skulle bli så brun att de skulle funka för mig, men nu är de perfekta! Dessa ihop med lite solpuder är nog allt jag behöver just nu i foundationväg. Vissa dagar kör jag bara med Touch up veil och ibland använder jag inget alls...
Använder ni foundation sommartid och vad funkar för er?

5 kommentarer:

Kerstin sa...

Kul att se! Jag har Cliniques pressade i sommarkulör, men denna sommaren, efter Kreta och alla barnvagnspromenader börjar den också bli lite för ljus. Klurigt! Jag borde göra en genomgång som du har gjort.

Välkommen hem, förresten!

Ninni sa...

Ja, man blir nästan lite vilsen över vilka produkter som passar just nu.

Lotta L sa...

Försöker vara utan foundation sommartid för att vila ansiktet, fast jag inte har så jättefin hy. I alla fall i vardagslag är jag utan, möjligtvis har jag puder. Liite mörkare färger får jag ha! BB crèmer hade varit perfekt, Garniers ljusa är lagom färg till mig nu, men jag blir så glansig bara.

Ninni sa...

Jag håller med, oftast har jag bara pyttelite puder.

Fröken Frodig sa...

Använder alltid foundation, även om jag så bara ska ner till tvättstugan! Puder, både lösa och pressade, är det jag använder både på sommaren och annars. När jag är som torrast och blekast på vintern kan jag eventuellt dra på en flytande, men trivs inte riktigt med det, så det blir oftast snabbt fram med mineralerna igen :)