lördag 3 januari 2015

Real Techniques - Sam's Picks

Systrarna Chapmans syntetborst-märke Real Techniques har väl inte undgått någon sminkintresserad tjej vid detta laget? När Grand Parfymeri, här i Göteborg, hade med märket i sin julkalender en av dagarna i december så ringlade sig tydligen kön lång utanför butikerna vid öppningsdags. Såklart var jag tvungen att se varför alla är så förtjusta så jag klickade hem en låda med lite olika borstar. Min låda heter Sam's Picks och finns även i varianten Nick's Picks, som således har lite andra sorters borstar. Man kan även köpa alla borstarna utom en av dem separat. Numera finns märket på H&M här i Sverige och även i lite olika webshoppar.
Dessa borstar fanns i lådan, från vänster:

  • Multi-task brush, för puder, bronzer och rouge
  • Buffing brush, för puder och mineralfoundation
  • Setting brush, för en mer kontrollerad applicering av puder och highlighter
  • Pointed foundation brush, för flytande foundation
  • Essential crease brush, för contouring (finns ej att köpa separat)
  • Fine liner brush, eyelinerborste

Mitt intryck är att borstarna är supermjuka och behagliga, men att vissa borstar kanske inte är de jag själv hade valt om jag köpt dem en och en. Foundationborsten för flytande foundation känns väldigt liten, inget man väljer om man har bråttom på morgonen och vill täcka hela ansiktet direkt... jag hade även önskat att eyelinerborsten var något smalare och styvare för en mer precis linje, den känns spretig. I skuggpenseln satt dessutom en garnbit fast bland stråna, märkligt. Den fick jag klippa bort med en nagelsax. Dessutom tycker jag nog att variationen av borstarna var lite märklig. Flera av dem är väldigt lika varandra.
Förpackningen lämnar en del att önska, det var nämligen jättesvårt att få ut borstarna utan att skada dem, jag fick dra i stråna för att få ut dem för man fick inte in fingrarna brevid skaften utan att putta ned dem djupare i skårorna. Ett litet hål för fingret brevid varje skaft hade inte skadat. Det gör att jag inte vill förvara borstarna i lådan utan den åker i soptunnan. Dessutom är den klumpig. Posten hade mosat paketet en smula (som vanligt), men det påverkade inte funktionen.

Första totalintryck: Inte så imponerad men borstarna är iaf mjuka och sköna. Dessutom är detta inte dyra borstar.

Jag tror att billigaste stället att köpa detta märke är iHerb, är dock inte säker för de verkar ha höjt fraktkostnaden. Jag köpte mina av en säljare på eBay som jag hade fått tips om att de sålde äkta. Men den säljaren verkar ha stängt nu så ingen idé att tipsa er där. Det enklaste är väl att stövla in på H&M så vet man att man får äkta. Det finns massa kopior på eBay och många är faktiskt riktigt bra, har bl a en duofiberborste som är fantastisk därifrån och som jag gav typ en tjuga för.

Gott Nytt År förresten! Jag har ju tidsinställt detta inlägg då jag befinner mig på sydligare breddgrader just nu.

1 kommentar:

Lotta L sa...

Borstar är något jag är väldigt dålig på att skaffa mig. Har en del, urgamla är dom. Kanske kolla H&M. Fast igår köpte jag en Foundationborste från Apolosophy, har aldrig provat att använda en sån, ska bli spännande.
Gott Nytt År och God Fortsättning!