söndag 14 oktober 2012

Krämvita/beige/guldiga skuggor

För länge sedan så lovade jag er att jag skulle visa mina krämvita/beige/guldiga skuggor. Jag är nämligen otroligt förtjust i sådana och använder dem i nästan varenda mejk jag gör. De flesta använder jag att tona andra skuggor med och även upp till brynet.
 
Eftersom kvaliteten kan skifta jättemycket på olika skuggor så tänkte jag att vi skulle nörda ner oss ordentligt nu. Jag har valt att utesluta de skuggor jag har i större paletter såsom 88-paletten osv för att hålla inlägget på en läsbar nivå. Alla skuggor är swatchade på bar hud utan primer.
Uppifrån från vänster ser ni:
  • Catrice krämskugga i Lord of the blings, denna är lite åt MAC's paintpot-hållet, men lite mjukare och krämigare. Läggs lämpligast på med fingret, jag använder den som bas under andra skuggor. Trevlig att jobba med.
  • Essence Love Me, en riktig skitskugga för att uttrycka sig milt. Den är så mjuk att den smulas sönder under penseln, pigmentet är kasst och den bara smular utan att fastna på huden. Nagellacken från Essence är underbara, men akta er för denna.
  • L'Oreal Goldmine, jag gillar de här skuggorna, de är krämiga och hållbara. Dock är de svåra att lägga på med pensel så jag använder fingrarna. Rena fingrar såklart!
  • L'Oreal Iced Latte, samma kvalitet som Goldmine.
  • Bourjois 16-hour gold, ganska hård och smulig skugga med dålig täckning. Rekommenderas ej. Tänkte jag skulle ge den en ordentlig chans, men jag tycker inte den är bra.
  • MAC Shroom, en av mina mest använda skuggor. Mjuk och lätt att sudda samt att nyansen funkar till allt.
  • Make Up Store Charity, intäkterna för denna gick oavkortat till HIV-forskning - bra! Den är lagom pudrig utan att vara torr och skimrar fint. Mycket användbar.
  • Apoliva duoskugga Guld/Koppar, dålig täckning, torr och smulig. Fastnar ej på huden, undvik!
 Swatchar från vänster:
  • Catrice krämskugga i Lord of the blings
  • Essence Love Me (ni kan riktigt se hur kass den är va?)
  • L'Oreal Goldmine
  • L'Oreal Iced Latte
 
Swatchar från vänster: 
  • Bourjois 16-hour gold (fick verkligen lägga på massor för att den skulle synas alls och det gör den knappt ändå)
  • MAC Shroom
  • Make Up Store Charity
  • Apoliva duoskugga Guld/Koppar, har bara swatchat den guldiga nyansen här eftersom koppar inte tillhör kategorin, men den syns knappt.
Sen har vi två skuggor från Lancôme, de har jag köpt i lösa pans och satt in i en palett med magnet ihop med lite andra skuggor. Ett bra sätt att göra egna paletter, jag använde en ask som det varit vattenfärger i och klistrade in magnet som jag köpte på Panduro, men det finns finare färdiga magnetpaletter att köpa. Här ser ni:
  • Vue
  • Filigree
Det känns att det är bra kvalitet på dessa skuggor, de är precis lagom pigmenterade och smular inte. Det är inte alltid man får bättre kvalitet även om skuggor är dyrare, men dessa är bra!
Och så en swatch på de två Lancômeskuggorna i samma ordning, alltså Vue och Filigree.
Sen har vi två småpaletter:
  • Revlon Naturally Glamourus, paletten innehåller fem skuggor i beige och bruna nyanser och detta är den ljusaste. Bra palett med mjuka välpigmenterade skuggor.
  • Bare Minerals Ready kvartettpalett The Dream Sequence, denna krämvita skugga heter 500 Thread count. Alla skuggorna i paletten håller toppkvalitet! Kan varmt rekommendera.
Swatch på Revlon (vänster) och Bare Minerals 500 Thread count. Ni ser vilken bra täcking den högra har för att vara så ljus.
Lite blandade skuggor från olika paletter:
  • 10-palett från Elisabeth Arden, skuggan högst upp i paletten med svart bakgrund har det passande namnet Nude. Inte jättespännande, hade föredragit lite skimmer i denna.
  • The Balm, denna palett heter Balmbini och skuggan ni ser heter Mary-Lou Manizer, detta är faktiskt en av mina favvoskuggor i genren. Den är lagom skimrig och inte för vit, skulle vilja påstå att det är den perfekta champagnefärgade skuggan.
  • En trippelpalett från BeYu som heter Catwalk Trio i färgen 64, denna fick jag av en god väninna häromveckan när vi bytte lite grejor med varandra, måste prova den mer för den verkar bra!
Från vänster:
  • Elisabeth Arden, Nude.
  • The Balm Mary-Lou Manizer 
  • De tre skuggorna från BeYu-paletten.

De här tre skuggorna kommer från en Elf-palett som heter The Beauty Encyclopedia. Det ingår 12 stycken skuggor och två krämhighlighters i den här paletten. Förutom krämprodukterna (som jag inte tycker hör hemma i en puderpalett) så är det en suverän palett. Ni kan se hela här. Jag använder den alldeles för sällan och det måste jag ändra på för skuggorna är krämiga, mjuka och lättsuddade. Jag tror inte att just min palett finns att köpa längre, men det finns liknande att köpa här och de kostar ju inte ens 70 kronor/st! Passa på när Elf har erbjudanden med gratis frakt och sånt.
Här ser ni skuggorna, den högra skuggan syns så dåligt för att den är så lik min hudton.

Vad säger ni, blev ni klokare på vilka skuggor ni vill ha? Som ni ser så har jag gått på några nitar med smuliga skuggor som är för opigmenterade, men de flesta av dessa använder jag regelbundet.

9 kommentarer:

Lotta sa...

Tack för superbra inlägg! Bra att se dom på det viset. Använder också ofta sådana färger eller snäppet mörkare. Saknade dock den från H&M du brukar ha, eller den är kanske lite mörkare? Hur som ett mycket bra inlägg som uppskattas!

Ninni sa...

Ja, jädrars, hur kunde jag glömma den?

Åsa sa...

Bra inlägg. Jag är ju sugen på MACen sen förut och nu ökade suget. :)

Kerstin sa...

Mycket kul och bra inlägg! Jag har gjort ett liknande för länge sedan, men det är nog dags för en uppdatering. Skuggor av denna typen verkar föröka sig.

Jag blir sugen på båda MAC-skuggorna, Iced Latte och Lancomeskuggorna. Det var ganska väntat, kanske...

Solveig sa...

Superbra inlägg! Man kan ju inte ha för många sådana skuggor, är sugen på de från l´oreal. P.s tack så mycket för vinsten, älskar chubby sticks!

Fröken Frodig sa...

Mycket bra inlägg! Jag highlightar sällan, men nu blev jag sugen på Mary-Lou Manizer ändå :)

Ninni sa...

Vad kul att ni gillade!

swooey sa...

Shroom från MAC är så bra. Den måste man ha i sminkväskan när det gäller basögonskuggor. Man blir inte missnöjd med den.

Ninni sa...

Nej, den är liksom basen...