fredag 10 januari 2014

Under test - Kenkou Collagain kosttillskott för huden

I goodiebagen från Acadermiamässan låg en förpackning med kosttillskott för huden. Produkten heter Collagain och kommer från Kenkou. Förpackningen innehåller 30 dospåsar som således räcker en månad då man ska ta en om dagen. Jag köper aldrig sånna här saker, jag brukar hålla mig till vitaminer och fiskolja, men det är ju roligt att testa.

Pulvret ska blandas i vatten och drickas precis som c-vitaminbrus. Jag brukar blanda i en halv c-vitaminbrustablett eftersom jag tycker att smaken är lite mjäkig annars och jag dricker denna före frukost varje morgon istället för juice. Produkten innehåller c-vitamin, men jag tillsätter alltså lite extra mest för smakens skull. Det står att man helst ska dricka vätskan ljummen, men jag kan inte förmå mig till det utan föredrar den kall.

Såhär beskrivs Collagain:
Collagain är ett nytt kosttillskott som hjälper huden att bibehålla sitt normala tillstånd genom att tillföra näringsämnen i pulverform. Biotin bidrar till att upprätthålla normal hud, hår och slemhinnor. Vitamin C bidrar även till normal kollagenproduktion som har betydelse för hudens normala funktion. Collagain innehåller lättabsorberat hydrolyserat kollagen från fisk. Kollagen är det mest förekommande proteinet i kroppen och är en central komponent i många av kroppens vävnader, inte minst huden. Den form av kollagen som finns i Collagain är en patenterad form av kollagen som varit med i två dubbelblinda, placebokontrollerade studer på 80 kvinnor i ålder 35-39 år. Studierna utfördes i Franrike och Japan.

En förpackning med 30 dospåsar kostar ca 299:- och jag hittade dem bl a här. Jag återkommer om ca två veckor och berättar hur Collagain påverkat min hud under testmånaden. Har ni testat tillskott för huden? Vad testade ni i så fall och hur påverkade det er?

2 kommentarer:

Lotta L sa...

För VÄLDIGT många år sedan (sent åttiotal) testade jag jättenattljusolja för det skulle vara bra för huden. Orkade inte fortsätta så länge så jag märkte inget resultat. Det var på den tiden jag var inne i nån hälsosam period, så jag åt 17 piller varje morgon. Tror det var öljäst också. Men det blev för jobbigt att hålla på så.
Vid något annat tillfälle tog jag silica kiselgel, men som vanligt när det gäller mig tröttnar jag.
Det enda jag tar nu förutom multivitamin är B vitamin. Jag tappar så mycket hår och fick något konstigt exem eller vad det är i mungipan. B vitamin är ju bra för naglarna med säger dom, men inte förrän jag körde med olja hela tiden märkte jag resultat med det.
Slutkläm, för mycket piller och kosttillskott är ingenting för mig. Fast jag borde nog testa såna där för klimakteriet... Snart i alla fall.

Ninni sa...

Vad trist att du tappar hår, hoppas det löser sig. Själv kör jag lite alla möjliga vitaminer, den viktigaste vintertid tror jag är D-vitamin för jag kommer bara ut i dagsljus på helgerna och det är alldeles för lite.