onsdag 11 juni 2014

BB- och CC-krämer utlåtande del 2

Jag kom av mig lite när det gäller min lilla serie om BB- och CC-krämer. Jag började så bra med ett med första delen som ni finner här där jag presenterade de tre första varianterna.  Men nu har jag tagit tag i detta och här kommer andra delen i serien. Jag har dessutom några fler krämer i min ägo nu än när jag började. Jag försöker hålla ihop inläggen så att liknande krämer hamnar i samma inlägg. Idag är det dags för de två BB-krämer jag har som innehåller små färgpartiklar som krossas när man applicerar krämerna. 
De två krämerna ni ser ovan innehåller alltså små kapslar som i sin tur innehåller pigment:

  • The Body Shop All-in-one BB Cream kostar 200:- för 25 ml. Jag har nyans 02.
  • L'Oreal Nude Magique BB Cream kostar 169:- för 30 ml. Jag har nyansen Medium skin tone.

De här krämerna är ju hyfsat lika kan man tro, men jag har en solklar favorit av dem och det är L'Oreal-krämen. Anledningarna är många. För det första så får man ju mer kräm för pengarna, tuben är större än TBS-krämen och den kostar mindre. Sen gillar jag inte doften på TBS-krämen, den luktar sån där kortisonspray för näsan som allergiker använder (min sambo använder sån spray under pollensäsongen). L'Orealkrämen däremot har en väldigt svag lite pudrig doft som jag gillar.

Vidare så tycker jag inte att TBS-krämen gör något alls för min hud, den märks inte och jag kan nästan lika gärna ha en vanlig fuktkräm medan L'Orealkrämen lämnar en sidenmatt, nästan lite pudrig yta och dessutom täcker bättre utan att för den sakens skull bli kakig. Dessutom har L'Orealkrämen spf12 medan TBS inte har något solskydd alls.

Så ja, L'Oreal vinner denna tävling med hästlängder! Faktum är att L'Orealkrämtuben snart är slut och det är ett väldigt gott betyg när man tänker på hur många foundations och BB-krämer jag har.

TBS till vänster och L'Oreal till höger, än så länge ser de väldigt lika ut, ser ni de pyttesmå prickarna? Det är pigmenten som man sedan krossar genom att massera in krämerna.
 Här har jag smort lite och ni ser att krämerna börjar ändra färg.
 Efter lite mer masserande ser de ut såhär, L'Oreal till höger har en något mörkare nyans än TBS.
Nästan helt insmorda, kanske lite svårt att se, men L'Oreal har som sagt en lite pudrigare yta som jag gillar.

Jag har hela sex stycken BB- och CC-krämer till att visa er, två av dem har jag inte ens provat ännu för de är så nya. Är ni nyfikna?

7 kommentarer:

Lotta L sa...

Bra jämförelse! Blir intresserad av Loreals nu. Men en som jag starkt funderar på att köpa är Vichy från Apoteket. BB creme med faktor 50. Typ färgad solkräm, men färgen såg fin ut och den kändes bra på handen. Jag har Eucerin i färgad spf 50, men även om jag blandar ut den med hälften Aloe Vera (gör så ibland) är den lite för mörk. I alla fall just nu.
Denna BB:n är ny i sortimentet och ser ut som deras vanliga solkrämsförpackning.
Vet inte om den ingår i ditt test? Pris 189:-.

Lotta L sa...

Bra jämförelse! Blir intresserad av Loreals nu. Men en som jag starkt funderar på att köpa är Vichy från Apoteket. BB creme med faktor 50. Typ färgad solkräm, men färgen såg fin ut och den kändes bra på handen. Jag har Eucerin i färgad spf 50, men även om jag blandar ut den med hälften Aloe Vera (gör så ibland) är den lite för mörk. I alla fall just nu.
Denna BB:n är ny i sortimentet och ser ut som deras vanliga solkrämsförpackning.
Vet inte om den ingår i ditt test? Pris 189:-.

Lotta L sa...

Oj då, blev dubbelt upp där!

Ninni sa...

Tyvärr har jag inte den i mitt test... men jag har sex stycken till av andra märken! Så vänta bara! :-)

Kerstin sa...

Spännande jämförelse! Jag har bara testat TBS:en...

Ninni sa...

Gillade du den?

Minerva sa...

Har TBS men inte testat än, roligt att läsa ditt omdöme.