fredag 20 juni 2014

Parfymtest 8-14

Här kommer andra delen i mitt parfymtest som jag gjort. Som jag skrev i det första testet så utgår jag enbart från min egen smak och det är alltså helt ovetenskapligt och säkert rätt oproffsigt i mer kunniga personers ögon. Mer finner ni förra inlägget som ni har här. Nu kör vi igång:
8. Naomi by Naomi Campbell
Doftnoter: Citron, hallon, guava, rosor, näckros, sandelträ, kaffe, vanilj och karamell.
Min åsikt: Jag tycker det är urfånigt med kändisdofter. Väldigt få av kändisarna har ju faktiskt djupa kunskaper i parfym-tillverkning och de sätter bara sitt namn för att tjäna pengar. Såklart kanske de inte vill ge ut en doft som luktar illa, men det är väl ändå parfymören med kunskapen som borde få cred för en god doft? Vad tycker jag om doften då? Jo, jag gillar den! Jag tycker den doftar lite dovt av blommor, lite som syrén, den är inte så tung och det passar ju mig.
9. Ralph Lauren, Midnight Romance
Doftnoter: Rosa pion och mystisk svart vanilj.
Min åsikt: Rätt god, varken tung eller lätt, men lämnar inget speciellt intryck hos mig. Gillar den vanliga Romance mer. Jag känner inte så mycket vanilj.
10. Calvin Klein, Downtown
Doftnoter:  Suckatcitron, bergamott, neroli, päron, plommon, rosépeppar, violblad och gardenia.
Min åsikt: Mjuk lite pudrig doft. Men vad händer efter tre minuter? Jo, den är borta! Känner ingenting längre av den. Undrar om det bara är på min hud den försvinner?
11. Blu Mediterraneo, Bergamott
Doftnoter: Amalficitron, bergamott, ingefära, cederträ och vetiver.
Min åsikt: En typisk citrusaktig doft. Nu hade jag inte något från L'Occitanes Verbena-serie hemma (har testat produkter från den serien tidigare), men jag är säker på att jag inte skulle känna skillnaden om jag jämförde dem. Så gillar ni Verbena-serien så gillar ni denna. Jag tycker den är god, men ingen favorit.
12. New Yorker, Dress for the moment.
Doftnoter:  Gardenia, frangipani, passionsblomma, aprikos, mysk och sandelträ.
Min åsikt: New Yorker är en tysk modekedja. De borde hålla sig till kläder för denna doft var rent äcklig. Doftar sliskigt rakvatten. Ser att de även har en herrdoft och om jag förstått det hela rätt så är detta damdoften, men vilken tjej vill ha denna på sig? Usch!
13. Masaki Matsushima, Mat; very male
Doftnoter: Nyplockade blommor, bambu, te, mint, enbär, vattenmelon, ros, jasmin och lotus.
Min åsikt: Jag har faktiskt en annan doft i fullstorlek från samma parfymör och den är underbar även om den är lite tung, se här. Den här gillar jag också jättemycket! Den är underbart fräsch och lite blommig, kan tänka mig att köpa denna nån gång. Men varför heter den very male? Det betyder väl väldigt manligt och denna är definitivt en damdoft.
14. Baldessarini, Strictly Private
Doftnoter: Ingen aning faktiskt för jag hittar bara noterna till herrdoften i samma serie. Nån som kan hjälpa mig?
Min åsikt: Doftar lite som sånna där gammaldags dofter som mormor hade. Tänker på Rochas och sånna dofter. Den är pudrig och faktiskt ganska angenäm även om den inte är en favorit.

Summering av hela testet: Mina fem favoriter av de jag nu provat är:
3. Giorgio Armani, Acqua di Gioia
5. Clean, Warm Cotton (även man får vara sparsam vid användning)
7. Juicy Couture
8. Naomi by Naomi Campbell
13. Masaki Matsushima, Mat; very male

Var det någon av dessa 14 dofter som ni blev extra nyfikna på?

Åh, förresten: GLAD MIDSOMMAR! Idag är jag och familjen hos goda vänner och firar, det blir ett traditionellt firande med sill och jordgubbar. Mycket trevligt, hoppas på bra väder. Detta inlägg är alltså tidsinställt lite i förväg.


4 kommentarer:

Minerva sa...

Jätteroligt att läsa dina parfymtester, alltid intressant med konsumentvägledning! Har inte haft någon av dem som du testar, men blir väldigt sugen på flera.

Ninni sa...

Vad bra att du gillade, det är alltid kul att höra vad andra tycker, speciellt som detta test tog lite mer tid att sätta ihop än ett vanligt inlägg. :-)

Lotta L sa...

Tycker också det har varit roligt att läsa om parfymerna! Jag har haft Aqua di Gio, gillade jättemycket. En av få parfymer som jag använt upp. Men den nya varianten har jag inte testat. Blir också nyfiken på Mat; varianten. Har haft en prov för många år sedan som jag gillade, men vilken variant av den kommer jag inte ihåg. Synd att Calvin Klein försvann fort, lät som att den luktade gott!

Ninni sa...

Mat vill jag ha i fullstorlek...