söndag 15 juni 2014

Lekt med nail art

När jag var liten så älskade jag att rita och måla. Jag kunde sitta med mina färgpennor i timmar. När jag var i 20-årsåldern så gick jag på akvarellmålningskurs. Jag vet inte riktigt vad som hände sen för jag har inte varit konstnärlig på massa år nu. Livet kom väl emellan kan jag tro. Jag påstår inte att jag var särskilt bra på att rita och måla även om jag inte var urkass, men jag tyckte det var kul och det är väl huvudsaken? Häromdagen fick jag ett ryck och plockade fram en massa lack och prylar och satte igång och gjorde lite nail art. Jag har ju klickat hem en massa saker från eBay och de får inte bara bli liggande. Nagellack har jag i parti och minut. Jag använde ett trasigt nagelhjul att kladda på bara som ett första försök. Såhär blev det:
De jag gillar bästa av dessa och kan tänka mig att göra på naglarna är:
3:an med sjöstjärnor
5:an med apelsiner
7:an med moln
10:an med massa prickar
12:an med blomman även om jag behöver jobba på den och kanske göra fler blommor på samma nagel.

Flera av dessa designer är snodda från internet, jag bara googlade på nail art och så kollade jag lite på Youtube också för inspiration.
Hade en flaska med nagelströssel från MUA som jag inte ens hade öppnat. De neonfärgade prickarna kommer från Highcap och jag funderade på hur jag skulle få dit dem på naglarna då de kommer lösa i en liten påse. Kom på att bästa sättet var att doppa ett dottingtool i pyttelite genomskinligt lack och plocka upp dem på toolet för att sen sätta ned på nageln medan det vita lacket inte hade torkat. Dessa prickar lyser i mörkret i discoljus. Sjöstjärnorna kan jag tänka mig att ha på tånaglarna i sommar.
Apelsinklyftorna köpte jag i en kina-affär i Spanien härom sommaren, men det finns massa liknande på eBay. Min förpackning innehöll även äpplen, kiwi och bananskivor. Det oranga lacket kommer från Apolosophy och jag blev förvånad över hur mycket jag gillar nyansen och så hade det bra täckning. Blommorna tror jag att jag fick av gulliga BettieLi som bonus i ett byte, det är alltså pyttesmå klistermärken. Molnen var förvånansvärt lätta att göra med bara lite blått och vitt lack och ett dotting tool. Visst är de söta?
Jag köpte ju nageltejp i alla möjliga färger, ska bli bättre på att använda dessa, mitt första försök ser lite spretigt ut. Om jag använder på mina egna naglar så tänker jag såklart lägga ett överlack, vilket jag struntade i nu. Tejp kan man även använda som maskering när man målar nagellack. Sen har vi nyckelpigan, en klassiker som är lätt att göra, måste skaffa ett bättre svart lack bara. Prickarna som överlappar varandra är också jättelätta att göra, men man får låta dem torka lite mellan varje färg för att det inte ska bli kladd så det tar tid. Man kan ju verkligen göra alla möjliga färgkombinationer.
Riktigt fula kladdiga svarta ränder, ser ut som ett barn har målat, inte fint alls. Blomman var inte så svår, ska göra fler liknande försök tänkte jag. Helst skulle jag vilja ha vita blommor med gul prick, men har inget gult nagellack hemma förutom Vinylux men det kanske går att blanda? Den högra med vitt och rosa blev inte bra alls så den kan vi glömma va?
Sen har vi lite kamouflage och prickmönster, den högra är rätt ok även om prickarna blev för ojämna. Gillar lite sånna där gradvisa nyansskillnader.
Förutom lacken så använde jag lösaprickar, silverfärgad nageltejp, dottingtools och penslar samt en nagelbandstång att klippa av nageltejpen med då den kommer närmare än en sax. Förpackningarna med olika stora dotting tools och penslar köpte jag tillsammans, gav inte ens 30 kronor för alla dessa tillsammans på eBay vilket jag tycker är helt otroligt billigt! Allt utom prickarna (Highcap) kommer från eBay alltså.

Med lite övning så kan jag nog få till lite roliga manikyrer. Det är himla bra att öva på nagelhjul först för då kan man låta dem ligga och torka utan att det smetar. Jag köpte 10 nagelhjul och bara detta var trasigt så jag har nio till att öva på, de kostar sisådär två kronor styck så det är inga pengar att prata om.

4 kommentarer:

Minerva sa...

Du är ju jätteduktig! Vilka roliga grejer!

Ninni sa...

Tack! Skaffa några vetja, det är jättekul att pilla!

Lackert sa...

Jag gillar alla men väldigt svag för den söta nyckelpigan :)

Ninni sa...

Haha, ja enligt youtube så är nyckelpigor populära.