tisdag 13 maj 2014

Tummen ned för Olia

Jag är ju numera rätt så gråhårig, om jag struntar i att färga håret så ser jag ut som en häxa tycker jag. Det finns långhåriga snygga damer också, men jag passar inte i det och det åldrar mig jättemycket. Jag brukar oftast färga håret själv och jag brukar bara färga hårbotten. Emellanåt går jag till en frisör som får göra ett ordentligt jobb, men att göra det så fort man får en cm utväxt skulle bli orimligt dyrt och jag gillar faktiskt ombre-effekten som en rot-färgning ger. Faktum är att jag bara brukar använda en halv förpackning färg varje gång jag färgar, jag blandar i en plastmugg och tar då hälften av färgtuben och hälften av aktiveringsvätskan innan jag gnor in kladdet i hårbotten. Inte svårt alls! Färdigblandad färg kan man inte spara så man ska inte blanda ihop allt på en gång om man bara ska använda hälften. 
Oftast köper jag hårfärg när det är erbjudande och jag brukar blanda hejvilt mellan märkena för jag tycker inte det är någon som helst skillnad på dem förutom möjligen att vissa bara behöver verka i 10 minuter. Jag bara väljer en färg som liknar min egen grundfärg och det brukar funka finfint.

Nu har jag mött undantaget. Jag använde häromveckan Garniers Olia. Den sitter inte kvar trots att den utger sig för att vara permanent. Den blev urblekt fort och mina grå kom fram även där jag färgat och inte bara i utväxten som med andra hårfärger. Jag nämnde detta för en kollega och hennes son hade tydligen provat Olia och hade samma anmärkning. Undvik alltså denna om ni vill ha ett permanent resultat.


3 kommentarer:

Åsa sa...

Olia gillar jag inte alls för håret blir som en stor tova och då är jag korthårig!

Lotta L sa...

Tack för varningen! Jag är själv väldigt grå, eller vit, på sina ställen är jag nog det! Hemskt, men vi blir fort vithåriga i min släkt. Jag vill inte vara för mörk, och alla färger täcker inte grått så bra. Min favorit har såklart utgått, Wella Viva. Nu använder jag Loreal Excellance, i färg 7 blond. Jag blir ganska mörk av den ändå. Men den funkar så den får det bli. Kostar mindre på ica än andra butiker ( Åhléns, Kicks, HM)

Ninni sa...

Åsa, vi får köpa andra märken. Lotta, Wella hann jag dessvärre inte prova, men L'Oreal har jag testat med gott resultat.